هوش مصنوعی چیست،فایده ها و خطرات

هوش مصنوعی چیست،فایده ها و خطرات

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یا همان Artificial intelligence، از ابداعات بشر قرن 20 است که قصد دارد در برابر هوش انسانی یا همان هوش طبیعی قرار بگیرد و با آن رقابت کند.خرید لایسنس نود 32

وقتی ما با کلمه هوش مصنوعی مواجه میشویم، تصورمان از این واژه تقریبا شبیه یک انسان شبیه ساز مصنوعی یا چیزی شبیه یک ربات انسانی است. اما وقتی به مفهوم این کلمه پی ببریم متوجه می شویم که حتی همان ماشین حساب های ساده ای که در خانه ما پیدا می شود، نوعی هوش مصنوعی است که محاسبات را انجام میدهد.

درحال حاضر هوش مصنوعی بسیار پیشترفت کرده است. کلا با هدف اینکه هیچ انسانی نباید کار کند به عرصه جهان تکنولوژی وارد شده. هوش مصنوعی نوعی شبیه ساز رفتار انسانی است. که باز هم با استفاده و تقلید از رفتار انسان بوجود آمده. و کم کم با جامعه آماری که از رفتارهای مشابه انسانی دارد، توسعه پیدا کرده.

فواید هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در جامعه جهانی امروز در تمامی مشاغل نفوذ کرده و میخواهد جایگزین رفتارها و انتخاب های پزشکان، مهندسان، کارمندان و نظامیان و غیره شود. شاید در آینده هوش مصنوعی بتواند بهتر از یک پزشک توموز های سرطانی را تشخیص دهد . یا حتی بتواند عمل جراحی انجام دهد. شاید بتواند مانند یک مهندس نقشه های ساخت و ساز را به بهترین شکل طراحی کند. یا حتی خودش جایگزین ارتش انسانی شود و به جای او نشانه گیری کند. تیراندازی و حتی بمب گذاری کند.  مانند یک پلیس مجرم ها را شناسایی و دست گیر کند. ساده ترین و در دسترس ترین هوش مصنوعی که هم اکنون هر کس در اختیار دارد و تنها با نوشتن چند جمله راهنمایی میشود، همان موتورهای جستجوی گوگل،آمازون،بینگ هستند.

خطرات هوش مصنوعی

هرابزاری که در دسترس انسان قرار میگیرد، هم میتواند مفید باشد هم میتواند خطر داشته باشد. این خود انسان است که تصمیم میگیرد چگونه از آن استفاده کنید. هوش مصنوعی هم اگرچه فواید بیشماری دارد اما خطراتی را هم به همراه دارد که نباید از آن غافل شد. اگر این هوش مصنوعی نیتش این باشد که هیچ انسانی کارنکند، شاید هر دولتی یک ورشکستگی اقتصادی را با بدو ورود هوش مصنوعی تجربه کند. مانند انقلاب صنعتی و جایگزین شدن ماشین ها به جای کارگرها.خرید لایسنس کسپرسکی

اجازه سو استفاده را به افراد سود جو و منفعت طلب میدهد تا از هوش مصنوعی  و اطلاعات آن برای جعل کردن اسناد و مدارک به نفع خود استفاده کنند.  امروزه با استفاده از هوش مصنوعی به خصوص در عرصه صدا و تصویر می توان راحت صداگذاری کرد، خواننده شد و تغییر چهره داد. لباس های مختلفی پوشید. عکس های زیبا در جاهای غیر قابل تصور گرفت. اخبار جعلی ساخت. بنابراین امکان تشخیص حقیقت و دروغ برای خود انسان سخت میشود.

پس هوش مصنوعی امکان کلاه برداری را به اشخاص می دهد. فکر میکنیم با ورود هوش مصنوعی به عرصه زندگی بشر،  انسان قرن 21 دچار گیجی و کلافگی در تشخیص واقعیت از دروغ و کذب می شود. با این شرایط اگر قوانین دست و پا گیری برای استفاده از هوش مصنوعی وضع نشود ، امکان گسترش حاکمیت های استبدادی و دیکتاتور را فراهم میسازد.

vistaran
ارسال دیدگاه